Computerspillenes historie - del 3

"Oldies but goodies" - klassiske computerspil i kronologisk orden

 

Spacewar


Plot: Skyd modstanderen, før han skyder dig
Årstal: 1962
Land: USA
Opfinder: Steve Russell
Maskinkrav? Dengang: En 120.000$ supercomputer. I dag kører den fint i din browser.

 

Pong


Plot: "tv-tennis": Skyd en bold ind på modstanderens baglinie, mens du vogter din egen.
Årstal: 1972
Land: USA
Opfinder: Nolan Bushnell
Maskinkrav? Nej (arkademaskine)

 

Breakout

Plot: Skyd dig gennem en mur ved at spille en bold op mod den.
Årstal: 1973
Land: USA
Opfindere: Steve Jobs & Steve Wozniak - senere stiftere af Apple!
Maskinkrav? Nej (arkademaskine)

 

Pac-Man

Plot: Ryd labyrinten for oste, inden du bliver ædt af spøgelserne.
Årstal: 1980
Land: Japan
Opfinder: Toru Iwatani
Maskinkrav? Nej (arkademaskine)

 

Tetris


Plot: Du skal dreje faldende klodser, så de falder på plads.
Årstal: 1987
Land: USSR
Opfinder: Alexei Pajitnov
Maskinkrav? 80286-baseret pc

 

Civilization


Plot: Du skal opbygge en civilisation fra grunden og underlægge dig verden.
Årstal: 1991
Land: USA
Opfinder: Sid Meier
Maskinkrav? 80286-baseret pc

 

 

Wolfeinstein 3-D

Plot: Skyd nazister og schæferhunde
Årstal: 1992
Land: USA
Opfinder: John & Adrian Carmack
Maskinkrav? 80286-baseret pc, 2MB RAM

 

Links:

Spacewar i Java-udgave

Sid Meiers biografi hos Firaxis Games

Denne side er opdateret d. 15-06-2011. ©: John Alex Hvidlykke 19. maj 1997. Artiklen har tidligere været udgivet i "Komputer for alle".