Hoben udkonkurrerer eksperterne

NEXT 6: Wikipedia, T-shirtbutikken Threadless.com og fotobasen iStock Photo er eksempler på, at amatører i fællesskab har løftet opgaver bedre end professionelle.

Hvis du skal have en opgave løst, så lad være med at overlade den til højt betalte eksperter. For ganske almindelige skvadderhoveder som dig og mig kan udføre den lige så godt - på fem minutter i frokostpausen.

Det er kernen i den kollektive bevægelse, som Wired-redaktør Jeff Howe har døbt "crowdsourcing". At outsource opgaver, ikke til professionelle, men til den anonyme hob - the crowd.

iStock Photo sælger billeder, der koster en brøkdel af, hvad traditionelle fotobureauer plejede at forlange. Et lille billede til f.eks. webbrug koster blot 1 dollar, imens et billede i en opløsning, der kan passe til glittede magasiner, kan downloades for 15 dollars. Leverandørerne til iStock Photo er ofte amatører. Og ikke alle billeder er i lige høj klasse. Men når det koster 300 dollar at købe et lidt bedre billede hos mastodonten Getty Images, er forskellen let at leve med.

Det har de også indset hos Getty. Firmaet købte i 2006 iStock Photo. "For hvis ens forretning skal kannibaliseres af en konkurrent, er det bedst, hvis det er en konkurrent, du selv ejer", som chefen for Getty, Jonathan Klein udtrykker det. I dag er iStock Photo den eneste af Gettys fotoforretninger, der giver overskud.

Wikipedia er et gratis online-leksikon, som er 100 procent skabt af ulønnede amatører. Amatører, som hver især har en viden på deres eget specialfelt - og som er villige til at bruge fem minutter af frokostpausen på at bidrage til fællesskabet. For i crowdsourcing handler det ikke om, hvad vi selv kan få ud af fællesskabet, men om hvad vi hver især kan gøre for fællesskabet.

 

At Jeff Howe ramte lige lukt ned i tidsånden, kunne har snart se bekræftet på Google. Inden udgivelsen af artiklen havde Google tre hits på ordet "crowdsourcing". Efter tre uger var antallet af referencer steget til 700.000. Howe har i 2008 skrevet en bog om begrebet crowdsourcing, og den har gjort ham til et hot navn på talerlister verden over.

"Faktisk var det min redaktør, der fandt på udtrykket crowdsourcing, og i starten brød jeg mig slet ikke om det. Men det er et sandt helvede at få noget som helst udgivet i Wired. Så hvis du har en artikel, som din redaktør er begejstret for, er det bedst at lade ham få sin vilje!"

©:  John Alex Hvidlykke 07.04.2009
Denne side er opdateret d. 22-06-11. Kopiering forbudt. Citat med tydelig kildeangivelse tilladt. Links er velkomne.