Pigesnak 2.0

NEXT 6: Navle(piercing)beskuelse i det nye medielandskab.

Det handler om at være på. At dele sit liv ud til alle og enhver. For enhver pris og i en hver situation. For et eller andet sted derude er der et publikum til alle, der gider være med, og som har noget på hjerte. Og med Web 2.0 er det så let og billigt, at alle kan blive deres egen tv-station.

Julia Allison, Krystal Kahler og Meghan Parikh, som tilsammen udgør firmaet NonSociety, giver udtrykket "media darlings" en ekstra dybde eller to. De tre kvinder har med stort talent gjort sig selv til mediefænomener. Ene og alene i kraft af deres evne til på nettet at sætte sig selv i centrum for sladdersultne fans' opmærksomhed.

"Se alt om vores skøre, spændende liv". Og der er virkelig tale om alt. Mere end en halv snes gange dagligt kan man læse miniaturenyheder fra de tre pigers tilværelse, som tilsyneladende handler mest om fyre, fashion og fester. Stilen er en absolut endeløs venindesnak, transmitteret over hjemmesiden, bloggen, twitteren og de mange andre kanaler, de tre bruger med sikker hånd.

"Tv er kun for de få. Vores budget for at lave net-tv er det halve af kaffebudgettet for en normal tv-serie", fortæller de.

Bag den småsludrende facade (alle med bare antydningen af et Y-kromosom i kroppen bør holde sig fra at læse bloggen!), ligger en klar og kynisk beregning. Det her er big time markedsføring på et mikrobudget. Sladder sælger, og man kan leje pigernes ekspertise til markedsføring af egne produkter i den fagre nye verden.

Et cirkulært mediebillede

"Det er et helt nyt mediebillede, en cirkulær bevægelse. Det er ikke kun os, der siger, hvad vi tænker, men os, der siger hvad vi tænker - og seerne, der reagerer på det, som vi gør. Os der, reagerer på seernes reaktioner og så fremdeles. Det er en cyklus, hvor alle modtager informationer og giver informationer til hinanden.

Der kræves ikke meget for at blive sin egen tv-station. En bærbar computer, en mobiltelefon, et digitalkamera og en trådløs bredbåndforbindelse. Så er man i gang. Og så skal man have et godt ansigt og en markant personlighed. For seerne skal have sig et menneske, de kan relatere til.

"Du kan ikke styre det hele, når du lægger video på nettet. Min største succes på YouTube var en video af mig selv, der får en navlepiercing. Den er optaget med en billig mobiltelefon - og den har fået en halv million hits."

NonSociety

©:  John Alex Hvidlykke 03.04.2009
Denne side er opdateret d. 22-06-11. Kopiering forbudt. Citat med tydelig kildeangivelse tilladt. Links er velkomne.